Bistert och bittert

Minusgrader, konstant snöfall och nordanvind. Så såg den grå dagen ut i Bodaviken Det var isfritt från vindsurfingstranden och ut. 

Efter några timmar tappade jag en större fisk som slet tafsen. Jag måste börja fiska med grövre tafs, det är dessvärre inte min första öring som slitit med sig flugan. Idag körde jag spets 0.225  som klarar dryga 5 kilo enligt spolen. Funderar på att gå upp till 0.25 men det känns grovt när man fiskar med riktigt små flugor. 0.25 skulle ändå vara ganska klent om storöringen skulle hugga.

Det vakade rätt mycket på eftermiddagen och badstranden låg helt stilla. Fisken ville inte hugga på flugor fiskade med sjunktafs, även om jag brukar få rätt mycket fisk med sjunktafs (den stora högg på flugrigg fiskad med sjunktafs).

Taktik 2 blev att knyta ihop en lång nylontafs med linspolarna och sätta på en liten nymf i änden. Denna fiskades med riktigt långa och ytterst långsama hemdragningar vilket lockade till hugg. Ingen fastnade speciellt bra. 

När de vakande fiskarna fått känna krok slutade dem vaka. 

Snart är den hemska vintern över för i helgen ska det bli 8 plusgrader!
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0