Lekspaning

Jag hade en timme över på söndagen för att åka och kolla lite öringlek. Nu var det fart på dom!

Tyvärr blev det en kort tur och jag kunde bara besöka några få av mina ställen men jag såg inte så mycket fisk. På en plats var der full fart med flera lekpar och fisk i storlekar mellan två och fyra kilo. På de andra gamla klassiska platserna såg jag inte en fena. Jag hann aldrig undersöka saken djupare eller ta några vandringar längs ån, inga kläder eller skor för ändamålet heller.

Jag har varit i ån och spanat ganska flitigt flera höstar i rad nu och tidigare år har jag sett väldigt mycket fisk, periodvis.
Lite mer vatten skulle inte skada men nu leker dom nog på orentligt de kommande veckorna.
Månadsskiftet oktober/november brukar vara en bra riktlinje om man vill spana på lekfisk. Någon höst för några sedan var det väldigt varmt länge och lågvatten så de första lekparen dök upp i mitten på november och försökte leka i lågvatten ändå. Sedan kom regnet och ån fick högvatten i december vilket gjorde att nya stigningar kom och fisken lekte för fullt i december.

Suddbild men det är två öringar i alla fall.

En varning till alla sportfiskare

Varningen gäller en äldre och gubbe vid namn Enok. Vid fiske för nära hans brygga blir han galen vilket gör hans agerande oberäkneligt. Risk för spösvingande och dragkastende mot huvudet på sportfiskare förekommer! Medtag sköld eller hjälm. Gammal hagelbössa kan stå sjöboden så nästa gång kanske han inte  kommer springande med fiskespö från 60talet.

Rapport från helgen

Ja då var man hemma igen efter helgens fiske.
Båda dagarna bjöd på bra väder men rätt stark västlig vind. På lördagen var Sasse och hans kusin gäster i båten och vi skulle ha gädda. Inga problem tänkte jag men de visade sig vara jäkligt tröga. Ekolodet visade ynka 44 grader fahrenheit. ca 7 grader. Jag har börjat läsa av ekolodet i fot och fahrenheit för att den alltid ställer om sig själv till dom enheterna. Förra veckan var det 11 grader så det var en rejäl drop i tempen. Bra för öringen, kass för gäddan.

Av flerårig erfarenhet visste jag att det bästa sättet att få gädda är att fiska efter havsöring så jag fiskade med mina vanliga öringgrejor och öringdrag. Det funkade såklart rätt bra nu med och jag gick till 2-0 ledning i båten. Sasse kontrade efter lunchen och gick snabbt upp till 2-3. Ajaj tänkte jag och fick som tur var in 3-3 bara sekunder efter att ha blivit omfiskad. Sedan stod det och vägde, Sasse tappa en fin på en het öringlokal. Själv hade jag inget mer. På vägen hem stannade jag på ett säkert ställe och Sasse tar ledningen med 4-3 i första kastet. Sedan är det på gång att bli 5-3 men den fastnar inte, så jag passar på att byta öringdrag mot Biltemavobbler och krokar nr 4 när jag i ett vevstopp micklar med gasen. Gäddan krokade sig själv. Det blir inga fler sen, skönt att slippa få spö på hemmaplan. Inga öringar såg vi tyävrr men jag gillade inte heller västanvinden.

Sasse laddar på ett överdrivet mothugg som knäcker RT-spöt. Det blev Jerkdrill av detta.

På söndagen fiskade jag helt på öring men nu blåste det värre och många ställen vågade jag inte gå in på med så stark vind. På väst finns det inte heller så många bra öringplatser at fiska av. Det hela blev avslaget och den dagen slutade i ett fiasko.

Att fiska med Ron Thompson kan vara en extra krydda om gäddorna inte blir större än så här.

Hel helg i skärgården

Nu ska jag ha en hel helg för skärgårdsfiske. På Lördag kommer den gode Sasse med kusin ut och ska pröva gäddorna. Det var ju inga problem förra helgen. Söndagen kommer jag leta öringen, om vi inte har kontakt med någon öring på lördagens platser åker jag längre ut och prövar ytterskärgården. Höstens öringfiske har jag aldrig blivit klok på.

Havsöringfiske i Gryt

Det var ganska bra förhållanden. Rätt frisk vind från sydväst och mulet väder.
Fisket var ganska ok, en liten gädda på den första platsen sen var det stilla på de nästa två. Inne vid vassarna stod gäddor och tog gärna våra Luddar och drag från guideserien. Hittade en hel del riktigt fina gäddvikar vi inte varit vid förut.
Fortsatte fiska efter Öring och på ett ställe trodde jag bergis att jag hade en på. Det var mer som ett våldsamt hugg på öringmanér än ett gäddhugg. Fiskade av platsen igen och en gädda högg där då.
Vi fiskade ofta av stränder och djupbranter i lovart, gärna med grund och stenar. Gäddorna stod där också. Den största för dagen tappade jag när vi hade gått iland för lite fika. Jag tog med ett spö och kastade från land när en förhållandevis stor gädda tog. Den släppte inne vid land och vägde kanske 5 kilo. Lång var den i alla fall.

Totalt fick vi 9 gädor och tappade ett gäng och detta var bara på havsöringplatser.

Den stora gäddan vid stranden. mellan 80-90 cm ungefär.

Gott om gäda fanns det i alla fall.

Vattentemp 11 grader.

Nästa helg är det försök nr två.

Ingen lek i ån än

Var ner och kollade vid ån på tre av mina säkra ställen men inga fiskar på lekbäddarna än. Man ser fortfarande en del smolt. Väntar nog en vecka till innan jag kollar igen.
Hoppas fisket imorn går bättre.

Planer

Ska strax ut och kolla lekläget för havsöringarna. Ska försöka ta lite bilder.

Imorn ska jag ta en första riktig havsöringtur i Gryt. Återkommer!

litet besök i lekån

Jag åkte för att se om det var nåon lek på gång i ån. Dessvärre hade fisken inte riktigt börjat leka ännu även om de fanns i ån. Kanske lekte de på nätterna men i dagsljuset skyggade dom fortfarande. Längre fram på Hösten leker fisken helt obestört mitt i dagsljuset och de dominanta hanarnar står och vaktar sitt revir.

Jag såg ändå lite fisk i ån.
Först en död eller nästan död gädda som kom flytande nedströms. Det såg lite skumt ut.

Sen tittade jag lite på årets biotopvård och den såg riktigt bra ut.

Smolten trivdes bra på dessa sträckor. Tror jag såg ett tiotal från bron stå bland stenarna. Dom var ca 10-20 cm stora!

Här är ett av smolten som stod på lekgruset. Fisken är ungefär 15 cm lång.

Det dröjer nog i alla fall någon vecka till innan fisken börjar leka på allvar.