Bra väder imorn..

Såna här prognoser gillar vi.. o ny intermediatelina har man handlat också!

5 kilo påsköring !

Jag fiskade första turen på påskdagen i Gryts skärgård från land, nordvind men klart väder och någon minusgrad. Spinnspöt följde med iställt för flugspöt som fick stanna hemma i värmen.

Blev fiska i 20 minuter innan påskens första gick pä. Den fastna inte så bra tyvärt och gick loss men kort senare högg en till och den fick jag upp, 2.5 kilo kanonfisk. Ingen kamera med så klart men nu började jag undra om fiskelyckan kunde ha något med jackbytet att göra. Jag bytte fiskejacka söndagen då fisket lossna, till en vit, snygg jacka. Den för visst mer tur med sig än den gamla.
Det fick räcka med 30 minuters fiske denna dag, fisken låg ju redan på land ändå.

Måndagen, idag, åkte jag till samma ställe med pappa.  Det snöade hela natten och dagen men blåste väldigt lite. Ganska stort väderomslag med andra ord. Vi nötte på ett tag på samma ställe som igår utan att känna något. Idag hade det gått att kasta fluga istället men spinngrejorna åkte med iaf.
Efter ett tag så såg jag nåt i ytan där plasket från mitt drag slog ner, kort senare kände jag stöt i linan också.. Ujuj tänkte jag dags att ta en till. Fortsatte fiska med en Ludde men inget hände, bytte snabbt drag till "Bosse" som jag fick på igår och så satt öring nr 2 där.
Bra fight och även den 2.5 kilo.
Snööring! Notera att turjackan som har 3/3 möjliga på öringarna även var på denna tur!

Märla från öringens mage! Det orangefärgade är från fiskens maginnehåll tydligen och i vattnet är de gråbruna.
Båda öringarna hade såna här märlor men nr2 hade även ett antal småfiskar  i sig också.

The day after tomorrow

Så då har vi en veckas vinter framför oss. Minusgrader, snö och nordan.
Skönt att man tog sista chansen !!

I USA har de väderprognoser för två veckor framåt tydligen, i Sverige kör vi bara med en vecka i taget. I den amerikanska prognosen för två veckor sen sa de att just att vintern skulle komma till Europa nu!

Idag var årets bästa dag!

Och jag hade såklart inte med kameran. Jag kom hem igår, eller imorse kanske är mer riktigt att säga, vid halv fem tiden. Idag va det fint väder och jag räknade på att fyra timmar i bodaviken nog skulle kunna avklaras mellan kl 14 o 18.
Det blev ny uppställning, tillbaka till 5/6an och flytlinan med sjunktafs. Ett bra val skulle det visa sig.

Förhållanden:
soligt
sydvind ca 4 s/m
högt vatten + 40 cm
Färgat vatten.

Började med att ta en 45-50 blänkare på micky Finn. Bra fight.

Senare på eftermiddagen fick en spinnfiskare en kanonöring, en sån där femstjärning fisk. De kan inte bli finare än så, bara större egentligen. Säkert inte ett gram under 5 kilo, superblank och fet som en tonfisk. När jag såg fiskens profil över ryggen blev jag riktigt imponerad. Gick ut på hans ställe efter fångsten och tog en chansning. Pang! i tredje kastet eller något sådant. Tafsen av i hugget, linnan kommer farande, ute på huggplatsen går en bjässeöring upp och skakar i ytan. Den är av samma kaliber som killens, kanske till och med större. Och nu var den asså fri. Ja ni som tappat eller sumpat stora fiskar vet känslan. Man sliter i månader och år för en sådan fisk och när det sen gäller, ja då går det åt helvete. Man vill kasta grejorna i sjön eller knäcka spöt i småbitar. Fula ord finns det inte nog av.

Fortsätter fiska ändå, efter ett tag ser jag ett vak bland vågorna. Flugan sitter trasslad allt blir fel, så jag klipper tafsen och sätter på ny fluga, en olive zonker. Den har jag aldrig fått på innan men är det blänkare inne så tar dom vad som helst skulle jag tro. Får nytt hugg och det är tung fisk på! Känner omedelbart att det är en +50 fisk.
Den börjar dra lina och göra riktigt bra rusningar. Gott tecken, kanske är en sån där riktig superöring som gått på. Fightar den ett tag och när det börjar ta slut ser jag att det är en fisk i 70-75cm klassen. Den är inte en blänkare utan hanbesa på återväxt, men blank på sidorna. Tyvärr satt han riktigt svårt till och fick bonkas. Det är inte kul att behöva avliva fisk man vill sätta tillbaka men så blir det ibland.. vikten låg nog på runt 3 - 3,5 kilo.

Efter denna tappar jag ännu en fisk på zonkern, en fisk som också drar av tafsen..

Ja ändå en bra dag, skönt att känna lite fight i spöt igen. Riktigt vårväme i luften också. Tror att det var just vårvädret som lockade in blänkarna till Bodaviken idag.

Lite svartvitt

fisketur med Pelle Klippinge

Idag var det jag, Sasse, Sverre och Pelle som fiskade Bråviken. Vi hade väldigt trevligt men fick ingen fisk. Pelle tappade dock två stycken varav den sista såg fin ut. Pelle for sedan vidare till mässan där han ska hålla lite föreläsningar och bildvisningar.
Sverre kastar, Pelle står på udden.

Sasse kastar.
Elden brinner, Klippinge och Sverre har trevligt.

Sasse steker kryddig korv

Utan alkohol
Här står grabbarna på rad, Pelle i mitten strax innan fisken hugger.

Pelle tog hem flugan i långa mycket långsamma dragningar.

Denna var hetast för dagen.

helgen

Denna helg i mars som nu förtiden är varm å trivsam månad skulle det fiskas ordentligt i. Det började på fredagen kan man säga. Jag köpte lite trekrokar och började tillverka mina HÖ-krokar för spinnfiske. Man behöver epoxylim, färgpulver och lite jox där bak. Lättast att använda flugbindningsgrejor till det.

Så ser dom ut.

Lördagen skulle det öringfiskas, stora båten ännu ej i sjön, men nästa helg ligger den i. Det var fint väder på lördagen och den skulle det spinnas öring på med min kursare å uppsatsmedarbetare Morgan. Det va flera båtar ute. Vi fick inget men Morgan är vi ganska säkra på hade ett öringhugg. Synd synd. Dagen avslutades med lite gädda för att Morgan skulle få nån fisk och han fick också en standardgädda på 1.5 kilo.

Söndagen regna det på men när det sluta efter lunch åkte jag å farsan å skulle spinna lite gädda i en vik där det också kan gå lite öring. Det va totalt dött först. Sedan efter lite letande så fick jag en "standard" som släpptes och tappa en fisk till kort efter.. den satt på några sekunder och kändes ungefär som en "standard" förutom att den tappades.. "standardgäddan" är mjuk i munnen och fastnar i princip på rostiga abu-krokar från 93, vilket gör det lite till mysterium hur den lyckades skaka sig loss från fina nyslipade HÖ-krokar.. var det en liten öring kanske? *blink blink* här försöker man i alla fall hålla igång tron på att avsaknaden av fettfenefiskar på "bråviksöringen" ändå är ett oturens verk..

Måndagen tog jag kompdag på, vi hade ju en "arbetsdag" jag å Morgan (vi arbetar tillsammans nu in i det sista med studierna) hela lördagen! Jojjomen uppsatsarbete har sina fördelar, man kan flexa ganska hårt.
Stannde till i St. Anna på vägen hem för lite HÖ-fiske på Kalvholmen. Känt landställe för HÖ. Blåste rakt i ansiktet, kallt å regn.. det va långt smidda planer på en vidare hemfärd efter en kvart.. men jag tog av nån anledning och fiskade i en lävik. Då högg en liten gädda på men zonker. Gäddan som va klart under standard, ca 30 cm fick mig att slå om till gäddfiske. Flugan "Husets special" som gick bäst sist åkte på. Gäddan fanns överallt i småbåtshamnen. Jag gick på bryggorna och kasta mellan Y-bommarna. Det va riktigt roande att se flugan i det klara vattnet och gäddorna som följde å högg i vingen istället för kroken. Massor av fisk och massor av kontakter! Fick upp och återsatte fyra gäddor totalt. Det kanske bara är var fjärde ordentligt hugg som ändå fastnar. Ingen nådde över standard. En större fisk gick å vakade i viken, första gången såg jag bara ringarna av vaket och tänkte direkt att det nog var en öring inne i gäddviken, för detta var en sådan vik där det inte skulle vara förvånande. Men jag hade just då ett bra flyt i gäddfisket och orkade inte byta fluga. Sedan såg jag den vaka på nästan samma plats några timmar senare och detta va inom kastavstånd! Nu hade jag dessutom en spygrön gäddzoner på tafsen och fick ut ett kast bara sekunder efter vaket mitt i prick men jag fick inget..

Gäddviken och bryggorna på Kalvholmen

Nu väntar en ny vecka med fiske. Det kommer riktigt kändisbesök till Bråviken i veckan som det blir fiske med och sen är det mässa.

Nytt ställe, fortfarande ingen öring

Idag blev den en halvdagstur. Fiskade mellan 9 o 13 på ett nytt ställe jag varit sugen att pröva ett tag nu. Det såg helt okej ut faktiskt, även om det va lite högt vatten idag (+50cm).
Inte ett liv heller idag. Faktiskt så var det mycket mer som hände förra året när man var ute. Det var nästan alltid kontakter.
Nya stället ligger mellan Djupvik och Nävekvarn, det finns inga vikar utan är en fin strand man kan fiska på. Lite småmysigt var det i solen ändå men kallt ibland.
image82image83image84image85

Gäddpremiär, or "how I learned what chef Brody felt like in movie Jaws"

Nu har jag officiellt prövat riktigt gäddflugfiske! Det är fortfarande lite tidigt än även för gäddan kanske.
Men jag prövade de flugorna ja har på bild här nere. Först testade jag en timme på lördagkvällen. Det blev mest fiske med  en gröna zonkern. Jag kanske ska passa på att nämna att jag valde en vassig vik på måfå där jag aldrig tidigare satt min fot. Zonkern, den går i ytan och fräser fram, dyker lite i dragningarna och lämnar bubbelspår. Efter en stunds fiskande så utan några napp eller tecken på att det finns fisk i vattnet så kommer en gädda flygande upp ur det grumliga vattnet och försöker ta flugan. Hela fisken är över ytan. Jag står utvadad med vatten till midjan fisken kanske tar flugan 10 meter ut från mig. Jag blir helt paff, faktiskt skrämd och tar några snabba kliv tillbaka mot stranden. Det var jag inte redo på att det skulle hända. Fiskade vidare ett tag men sen blev det mörkt.
"We gonna need a bigger boat"

Söndagen fick bli test på riktigt. Ny plats jag visste från början skulle va het och fiske från båt. Grunt var det, kanske max 2 meter djupt. Började med den gröna zonkern igen men den gav inget de första timmarna och va krånglig att kasta med. Så jag bytte till den den stora gröna som heter "husets special". På inrådan klippde jag från början av det undre hacklet. Trodde att den skulle va jätte jobbig att kasta med men tvärt om! Den var lätt å fin att slänga med! Fisk gav den också. Tyvärr så hade jag några hugg jag kunde se tydligt i den långa vingen. Detta var attacker jag såg och kände, mycket häftigt asså! Tillslut så högg en gädda så den fastnade och kunde landas! Min första fluggädda!
Det blir mer gädda i fortsättningen. Ska vänta lite tills det blir något varmare och välja en dag med mer sol och vind från annat håll än nord. Sen ska det fiskas gädda med tort!

Ska ni köpa gäddflugor från flugor.se så kan jag rekomendera "Husets special" i grönt. Klipp hacklet också.