Tillbaka på brottsplatsen, som det så fint heter..



Nävsjön idag igen! Nu börjar detta bli en regnbågeblogg!
Kom ca en timme tidigare denna morgon än förra turen och sjön låg helt spegelblank. Inga vak syntes till någon stans heller. Jag hade bestämt mig för att vandra bort med ringen den här gången och det gick väl hyggligt. Lagom till att jag sjösatt ringen och börjat paddla ut från inloppet till lagunen så kom morgonens första bris från söder och bågarna började vaka i stort stiltjeområde mitt ute i sjön. Jag paddlade naturligtvis utåt för att möta dem. De var lite tröga och ville inte ha mina cdckläckare. Misstänkte att de var för stora så jag bet av två tredjedelar av cdcn med tänderna i brist på annat så flugan blev mindre. La ut framför en båge som gick bara 9-10 meter från ringen och vaka i bleket. Ja den högg på en modifierade kläckaren och dagens första var ett faktum. Ingen bamse men kul ändå.



Sen kom regn blåst och svårare fiske.
Jag sökte mig mot läsidan och hitta en fin vik jag ej i varit förut. Där inne vakade det en fisk och ytan var blank. Jag stannade hos den fisken i över en timme och kunde inte lura den. Det va ingen stor fisk men när de vakar på samma ställe och finns så tillgängliga så blir man lite besatt att fånga dem ändå. Inget i asken dög ändå så jag fick ge mig efter ett tag. Jag prövade att köra lite fjädermyggfiske med rigg av två flugor på drift över frivattnet tillbaka mot nordsidan. Det blåse som sagt så jag drev rätt bra och chansen att se vak i ytan var ganska liten. Man kunde kunde knappt följa kläckarna vågorna så istället blev det att koncentera ögonen mot linans riktning och speja efter vak i vågorna. Vid ett tillfälle såg jag något som liknade vakvågor ute bland riggen, chansade att det va på mina och reste spöt. Det var på mina också och en fisk hade tagit. Den lossnade tyvärr, och slet inte tafsen. Det är den första jag tappar på det sättet på torrt. Fick inget mer på det sättet. Fortsatte fiska i en vik, på vakande fisk. Det är enklast att leta upp en fisk som visar sig i ytan och presentera kläckaren för den istället för att fiska på måfå. En av fiskarna jag hittade ville ha min fluga och det blev dagens andra. Inte heller nån bjässe. Men det e kul att leta upp vakfisk och sen lyckas få dem att ta.



Sen hände inte mycket mer. Det blev blåsigare och höstrusk i vinden. 
Två fisk och en miss får ändå vara godkänt idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0