havsöring eller insjööring?

Vid bildgranskning har har börjat betvivla att det jag fångat är en havsöring utan en insjööring.

Havsöringen är oftast brons-grå-brun i lekdräcken och sällan gulaktig. Vidare har havsöringen sällan eller aldrig röda prickar i lekdräckten medans insjööringen ofta har prickar som är röda. Vid jämförelser med andra bilder på lekfärgade hösthavsöringar så tycker jag min fisk stämmer dåligt överens med den modellen. Kanske är det ändå en insjööring jag fångat?? Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Herr D

Det är ju som sagt svårt att sia om, men eftersom alla öringar är av samma art så är det beroende på vart de lever, vandrar osv, denna bumling togs i strömmen för många år sedan. Som du ser så har han mycket rött i sig även fast han är Havsöring. Det brukar sägas att om öringen har fri väg ut i havet skall de klassas som havsöring, om inte Insjööring eller bäcköring. Sen finns det andra teorier förstås.

http://www.fiske.nu/fks/galleri/bilder/Lax%2021,8%20flugan.jpg

2008-09-04 @ 18:21:57
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0