Fjädermyggan "red dot"

Flugor av den här typen fungerade väldigt bra igår.
Jättelätt att binda fiskar kanonfint, tvinnar inte tafsen som flugor med foam lätt gör.



Krok TMC 2488 #14-16

Kropp, Svart bindtråd
Punkt, Rött material, typ dubbing, garn, röd bindtråd, kanske även ett rött flashstrå.
Vinge: Ljus CdC

Jag fettar in vingen med Superformula från sameo direkt hemma vid bindstädet, då flyter den fint sen.
Flugan kan göras ännu enklare om man struntar i den röda punkten och bara kör bindtråd. Jag fick flera fiskar igår på en kläckare som såg ut exakt så här utan pricken.

Hur fiskas den?

Hitta vakande fisk som äter fjädermygg. Lägg ut där du tror fisken står och vänta.
Använd tunn och tafs som ej bör vara tjockare än 0.16. Längden ska vara runt 15 fot. Jag fiskar inte in kläckaren utan låter den ligga så länge det känns hett och sen kastar jag iväg den nån annan stans där jag tror det är hetare. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0