Idag var årets bästa dag!

Och jag hade såklart inte med kameran. Jag kom hem igår, eller imorse kanske är mer riktigt att säga, vid halv fem tiden. Idag va det fint väder och jag räknade på att fyra timmar i bodaviken nog skulle kunna avklaras mellan kl 14 o 18.
Det blev ny uppställning, tillbaka till 5/6an och flytlinan med sjunktafs. Ett bra val skulle det visa sig.

Förhållanden:
soligt
sydvind ca 4 s/m
högt vatten + 40 cm
Färgat vatten.

Började med att ta en 45-50 blänkare på micky Finn. Bra fight.

Senare på eftermiddagen fick en spinnfiskare en kanonöring, en sån där femstjärning fisk. De kan inte bli finare än så, bara större egentligen. Säkert inte ett gram under 5 kilo, superblank och fet som en tonfisk. När jag såg fiskens profil över ryggen blev jag riktigt imponerad. Gick ut på hans ställe efter fångsten och tog en chansning. Pang! i tredje kastet eller något sådant. Tafsen av i hugget, linnan kommer farande, ute på huggplatsen går en bjässeöring upp och skakar i ytan. Den är av samma kaliber som killens, kanske till och med större. Och nu var den asså fri. Ja ni som tappat eller sumpat stora fiskar vet känslan. Man sliter i månader och år för en sådan fisk och när det sen gäller, ja då går det åt helvete. Man vill kasta grejorna i sjön eller knäcka spöt i småbitar. Fula ord finns det inte nog av.

Fortsätter fiska ändå, efter ett tag ser jag ett vak bland vågorna. Flugan sitter trasslad allt blir fel, så jag klipper tafsen och sätter på ny fluga, en olive zonker. Den har jag aldrig fått på innan men är det blänkare inne så tar dom vad som helst skulle jag tro. Får nytt hugg och det är tung fisk på! Känner omedelbart att det är en +50 fisk.
Den börjar dra lina och göra riktigt bra rusningar. Gott tecken, kanske är en sån där riktig superöring som gått på. Fightar den ett tag och när det börjar ta slut ser jag att det är en fisk i 70-75cm klassen. Den är inte en blänkare utan hanbesa på återväxt, men blank på sidorna. Tyvärr satt han riktigt svårt till och fick bonkas. Det är inte kul att behöva avliva fisk man vill sätta tillbaka men så blir det ibland.. vikten låg nog på runt 3 - 3,5 kilo.

Efter denna tappar jag ännu en fisk på zonkern, en fisk som också drar av tafsen..

Ja ändå en bra dag, skönt att känna lite fight i spöt igen. Riktigt vårväme i luften också. Tror att det var just vårvädret som lockade in blänkarna till Bodaviken idag.


Kommentarer
Postat av: Ripa

Gratulerar !!!

Märks att det är på gång...

Kul att läsa hur det hela har gått till och på vad...Nu är det bara att vänta ut bakslaget / vintervädret som kommit åter...

Tack annars för stöttning på min blogg...är verkligen sugen på att komma ut igen...blir att binda lite flugor under påskhelgen...frugan jobbar och själv blir det att ta hand om barnen...

Fortsatt skitfiske på dig!

/Ripa

2008-03-21 @ 11:49:09
URL: http://ripnaesflugfiske.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0