Nyköpingsfiske

Det blev en kvällstur till Nyköping igår. Senaste rapporterna verkade lovande och de visade sig stämma. Trots detta blev det ingen riktig fisk. 
Ån kokar av smolt som hugger på lite då och då. Även större fisk gick upp och visade sig. De stora verkade mest stå på sina platser och tjura. 
Vattenföringen var utmärk från turbinen ner till första "kröken". 
Nyköpingsån är verkligen ett underskattat ställe. Det är sällan några andra flugfiskare där, varannandagsfisket gör att man som flugfiskare slipper trängas med spinnfiskare, så ofta har man ån för sig själv. Strömmen är även fin för flugfiske och på hösten kan man fiska ytligt och man slipper alltså att bedriva ett maskerat spinnfiske med flugspö och grainlina.
Flera stora stenar finns i strömmen och ståndplatserna är många. 
Jag började fiska i Nyköpingsån för sent tyvärr. Jag känner till och har hört om det fina fisket som bedrevs på 90talet efter både fin lax opch öring. På den tiden var sommarfisket och höstfisket betydligt bättre men i år verkar det stiga mer öring än de senaste åren i alla fall. Det är första sommaren för mig i Nyköping som jag sett stor havsöring stiga så här tidigt. Hoppas det kommer fler och att det blir tidsdispens så att fisket kan fortskrida i alla fall september ut.


 

Det blir nog i alla fall ett besök till i Nyköping iår lite senare beroende på vad rapporterna säger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0