fjädermygga och ullsock

Även om det är till finnmark jag närmast ska åka så kan jag inte låta bli att planera vidare för fisket!

Nyköpingsån ligger fortfarande väldigt nära i tankarna och idag band jag upp två "Ullsock" som är en klassik mörrumsfluga.. Jag band på streamer st 2 och 4. Den mindre åkte faktskt ner i finnmarksasken.  


Egentligen ska det väl vara ullgarn det röda men jag tog marabou, kort och tjockt.
I övrigt förtyngd med koppartråd, rävdubbing och tuppnacke. Den ska ha ett lite tuffsigt intryck.



När det blir lite mer bistert här men bråvikens öringar fortfarande inte blivit på hugget än så ska jag fjädermyggfiska i Nävsjön med ringen. Mitt senaste besök där var också ett som gjorde avtryck. Det vore trevligt att bli ett gäng mot slutet av september med ringarna i sjön. 
 
"Fjädermyggkläckare"
Fjädermyggen kläcker tydligen året runt i sjöar. För mig är ändå fjädermyggfiske ett höstfiske efter P&T-fisk.
P&T med flytring en småkylig höstmorgon med dimmor över sjön, fuktig kall luft som går i lungorna och bara små små krusningar på ytan är fina grejor. Allt inramat i skogens allt mer starka färger i gult och rött.
Då ska fjädermyggen fram.
Denna mygg band jag igår, mönstret tror jag inte är patenterat och jag band det efter ett fotografi på en kläckare från en bok.



Krok: valfrilämplig sort, size ca 12-16

Tråd: valfri färg

Kropp: syntetgarn, silke eller annan tråd i valfri färg orange, mörkröd, brun, olive, svart, grå, med flera

Trinsel, silver eller guld

Torax: Dubbing av samma material som kroppen.

Hackel: Grizzly hackel

Vingar: Foam, 1 mm vit

Gör så här.
1 Bind in trinsel och kroppsgarn långt ner i krokböjen. Linda till halva raka delen av skaftet är täckt. låt en bit av garnet lindas längsmed kroken framåt och sticka ut 3-4 mm från krokögat. Ribba kroppen.
2 Dubba på lite garn och gör en torax.
3 fäst hackelfjädern framför torax och klipp ut en bit foam, ca 2 cm lång och 0.5 cm bred. Vik den dubbel och linda in framför torax och låt ändarna sticka ut ca 0.5 mm från ögat.
4 Hackla mjukt bakom vingen och fäst tråden.

Fjädermyggan kan ha lite olika färgnyanser beroende på vatten. Jag vill gärna att flugan ska va lite extremare än de riktigta för att fisken ska få syn på den. Den ska sticka ut lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0