Förkylt fiske med Johan

Idag blev det en kort tur till Kovik. Fick ett mms med Melker iförd pannlampa i bäckmörker. Tyvärr utan 5 kilo öring i famnen..
Jag har varit lite sjuk och tänkte strunta i dagens fiske men jag blev ändå jäkla sugen.
Bestämmde tid med Johan som skulle möta upp lite senare på eftermiddgen i Kovik så jag började själv. Det va ganska högt vatten och cirka 11 grader. Vinden låg på lite när jag kom och det rullade in en del dyning så jag tog fram den nya flytringen ganska fort. Min teori är att öringen så hör tidigt på hösten håller sig en bit från land och jag vill helst fiska av kanten mellan det grunda och djupa vattnet. När man väl sitter i ringen är det riktigt nice men det är ganska omständigt att blåsa upp den och snöra på sig fenor och allt innan man sitter där och guppar. Idag visade det sig dock vara värt besväret. Från land gick det inte att kasta med en 5/6a. Johan hade problem med sitt klass8 eller vad han nu svingar för öringpåk i jakten på de blanka =) 
Ringen (Bios "Pool12" Easy Rider) flöt fint idagens lite tuffare förhållanden. Mycket bättre än den gamla Ron Thompsonen. Kovik är perfekt för ring eftersom man kommer så nära med bilen och lätt kan sjösätta på stranden.
När Johan kom blåste det upp och började regna så det blev inte nån lång tur. Det blev fika hos Johan och lite catch-up snack istället. Det var nog ändå ett halvår sen vi sågs, tror jag.
Nu är fisket i alla fall igång och det lär bli fler flytringsäventyr framöver.
Tyvärr blev det inga bilder idag, jag orkade inte dra fram kameran i regnrusket, mms-bilden sparade jag inte så här är en gammal bild från Kovik. Idag  var det dock regn rusk dyning och blåst som rulla in från havet. 



image1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0