Fiske hela helgen och säsongens första..

kontakt! Det skedde på lördagen som för övrigt var den dagen då det fiskades mest "organiserat". 

Fredagen blev en kort tur till de inre delarna Bråviken, sol, lite vind, ingen fisk. Ett litet linhaveri fick avsluta. 

Lördagen blev fin i Gryt och startade med spöhaveri, kastspöt som tur var! Fick åka hem efter ett nytt och var snart tillbaka på sjön. Taktkken var att söka dom långt ut! Jättelångt ut. Jag har aldig varit så långt ut med motorbåten innan. Det slutade med ett gäng havsörnar och en säl som sällskap. 11 grader men ingen fisk syntes till. Jag noterade att den viken vi tog några öringar från i våras nu var avspärrad med ytgarn. 
Jag fiskade på ganska bra tyckte jag, det blev alla de klassiska höstplatserna. Uddar, flader, åsar stränder, djupkanter, stenar, grynnor. Vattnet var på förmiddagen bäcksvart och det hade varit omöjligt att se någon öring följa. Så jag vet inte vad som hände där bakom.
På eftermiddagen sken det upp och blev riktigt fint. Jag förbannade mig själv att inte kameran fick följa med. Ljuset var enastående. Det blev en nötdag. Havsöringfiske är ett nötfiske, man nöter å nöter å nöter och tillsut drar men en liten vinst och får nåt. Man vet aldrig var när eller hur.
Nötandet som inte varit allt för slitsamt för en gångs skull avslutades på en gammalt ställe. Det stod också lite oväntat fisk där. Precis intil en sten högg det och jag lyckades tyvärr inte ha kvar den. Fisken kändes som väl var inte så stor. Kanske under måttet till och med. 
  
Söndag blev lite mer fiske i Gryt, men från land och med fluga. Åkte båt till en ö och där blev det lite fiske innan jag åkte hem helt utan någon kontakt. 

Under helgen i Gryt var det 11 grader i vattnet. På lördagen blåste det svag nordlig vind och på söndagen fortfarande svag men ändå något starkare från syd.   
Många fiskebåtar i farten med troligt sikte inställt på öring trots att det är lite tidigt än. Nu blir det nog inte förens i november som grytsöringarna jagsa igen. Hoppas tempen är nere på i alla fall 8 grader då.

image5
Fiskebåt som vi såg på söndagen
.
image6

Jag fiskar av platsen jag tappade fisken på med fluga på söndagen. Framför mig finns det stora undervattensstenar.

Kommentarer
Postat av: Johan

Fint med första kontakten. I helgen tar vi nog årets första. Har bundit upp lite nya alster som jag tror kan bli intressanta i vattnet.

2007-10-08 @ 19:54:42
Postat av: Calle

Det är kallt i veckan också, kan ju aldig skada!

2007-10-09 @ 10:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0