Uppdatering!

Då var det snart en månad sedan man uppdaterade!

April blev verkligen varm på en gång och det har väl knappt var en dag med dåligt väder här i Östergötland.
Som vanligt har jag fiskat en del öring i skärgården men det har varit trögt. Kanske högtrycket plus lågvatten en lång tid som gjort öringarna svårfunna. När vattentempen började stiga i början av månaden fick jag en öring men efter det har turerna varit rena katastrofen. Tycker fisket är bättre när högtyck och lågtryck omväxlar varandra. Det får gärna vara regn och mulet några dagar även på våren.



Istället har jag fiskat mer gädda och inriktat mig på jiggfiske vid botten. En metod som fungerat ganska bra och varit kul att lära sig. Den största gäddan blev en på ca 5 kilo. Fisken högg på en bottenkypande jigg nere på ca 6 meters djup. jag har tyvärr ingen bild på den. I sommar ska jag jigga mer efter abborre och kanske även gös. Det är lite nya marker för mig så det blir nog lite trevande i början innan jag får igång snitsen.  

Den gångna helgen gjordes också ett öringförsök och vattentempen långt ut är fortfarande ok för att fiska öring. Men ännu en gång totalbom. Det är bara att konstatera att årets öringfiske har varit en liten besvikelse men jag ska försöka komma iväg på några fisken senare mot försommaren. Även detta är ett litet experiment som påbörjades förra året och gav stor mersmak. I år ska succén bli ett faktum.

Kommentarer
Postat av: Johan

Jigg!

2009-05-08 @ 00:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0