Det rullar på

Det blev fiske i helgen, Gryt som vanligt. Vädret var strålande och solen gav verkligen tryck dessa två dagar. Tyvärr måste jag säga att för fiskets del gjorde det inte större nytta. Lite högt lufttryck gör fisket svårare efter öring. Mellan 980 och 1000 milibar verkar vara bäst. Denna helg har det vara runt 1010-1015.

Lördagen åkte jag ut till havs med riggat flugspö och spinnspö. Märkte snabbt att det inte går så bra att drifta med fluga eftersom man får en redig båge på linan. Alltså fluga bara för ankar. Jag åkte till ett beprövat ställe från förra säsongen för att se om det fanns fisk där i år med. Jojjomen.

Denna fina blanking tog en Ludde inne vid en bergskant. Med mobilkamera och självutlösare.

Fisket i havsbandet är finast. Med nr 10 klar så var vårens mål avklarat.

Söndagen skulle det tas lite större fisk. Flugspöt med och riggat fortfarande.
Ännu mer högtryck och vind från nord som senare skulle vrida var utlovat.
De stora hade jag en skänsla av skulle gå mer inne i skärgården så det var där jag satsade på.
Innan vinden vred hände inte mycket. FIskade av båda nya och gamla ställen. Precis innan vinden vred åkte jag till ett av mina nya specialställen för i år. Där väntade jag till vinden kom och jag låg ankrad och klar. Planen var att fisken skulle komma med vinden och det gjorde den faktiskt! Platsen blev idealisk, vinden tryckte på fint in, vattnet var grumligt och blev snabbt nån grad varmare (7-8 grader!)
Fisken som högg var också stor! Tyvärr gick den loss i första luftsprånget som var helt otroligt. Den fisken var klart större än alla andra jag fått upp iår och vägde säkert 4 - 5 kilo. Då infinner sig frossan, man skakar och bara tar kast på kast och är så där jävla spänd redo för nästa hugg! I kastet efter förljer en stor fisk draget in till båten. Jag ser den kommer ganska sent i det grumliga vattnet och gör ett stopp framför nosen. Fisken stannar och sen vänder den. Snabbt fram med flugspöt och testa men icke. Dom såg jag aldrig mer igen. Frossan övergår till bitterhet.. det gör ont att tappa stora, man skulle byta alla mindre fiskar man fått mot den. Nu skenar vattentempen rätt fort upp, skulle gissa att vi inom några veckor bör ha 10 grader lite här och var i vikarna.

Demonstration av kraften på den mörka sidan..

2.3

Idag var det fina förhållanden i Gryt. Mycket vind från ost, mulet väder och medellågt lufttryck. Öring fanns det överallt. I båten hade jag lurat med mig Sasse. Rättrogen flugfiskare som jag snabbt vände om till den mörka sidan. Plåten ven genom luften hela dagen och i fortsättningen kommer Sasse gå under namnet "Darth Sassus" och bli min lärling i allt som rör den mörka sidans fiske.. huhuhu

Öringarna kom igång runt lunchtid och vi hittade dem återigen på samma typ av plats som innan. Jag börjar misstänka att jag har kommit på något viktigt när det gäller att "se" hot-spotsen på sjökortet.. Idag fann vi öring på tre olika platser, alla lika till karakären. När man vet var man ska förlägga fisket efter öring är det plötsligt inte så svårt längre. Ska bli intressant att se om de här platserna håller i sig våren ut.

Facit blev att jag fick 2 och Sassus 1. Men han fick en gurka också.
Förutom de som kom upp hade vi en rad hugg och följen. Med lite tur på slutet hade vi landat ännu en fin öring.
Min första fisk var lite under 50 och fick därför simma hem. Den andra var klart över 60 cm men lite mager. Den hade dessutom ett gammalt sår nära stjärtfenan som läkt ihop. Vi gissade att det va orsakat av propeller eller ryckfiske. Skadan kan ha bidragit till fiskens magerhet. Den var dessutom odlad och fick bonk.
Darth Sassus fick en på 50 som va jättefin och fet. Alla tog på ludde Lila/silver.

47-48 cm
50!

Det här betyder att nr 8 och nr 9 är landade och faktum är att 10an "bet på" innan vi kom hem. Tyvärr fastna den inte men vi såg fisken hugga ända inne vid båten. Fisket är väldigt hett just nu.

nr 7 på söndagen!

Det blev fiske i Gryt på söndagen också men jag fick åka själv i båten. Det blev några timmar mitt å dagen. Resultat 2 gäddor och 1 öring som fick gå tillbaka. Fisken var run t 50 cm, troligen lite lite över måttet men jag hade inget att mäta med. Fisken högg vid en strand där sydostan låg på. Draget för dagen var åter "Bosse" även om Ludde fick 90% av fisketiden. Jag bytte till Bossedraget ungefär 5 minuter innan öringen högg. Det draget är nog i särklass det mest framgångsrika jag kört med. Kan iofs vara färgen också som fisken gillar.
Nu siktar jag på att få tio öringar eller fler innan våren är slut. Bara tre kvar!

det pågår något oheligt nere i Gryt..

Den här dagen började med att jag blev manglad av min egen bil när jag skulle tanka på morgonen.. det hela involverade en handbroms som inte tog och en lutande backe med en hård vägg nedanför.. dum som man är ställer man sig ju emellan och agerar airbag så att bilen inte far rätt in i väggen. Skit samma hur det går med kroppen bara stötfångaren och grillen är hela. Just nu är jag blåslagen och kan inte gå och det var såklart totalt inte värt det..

Lördag och första turen med stora båten. Skönt att kunna fara iväg lite mer. Bra förhållanden med sydvind och solsken. Jag å pappa prövar lite gamla kända ställen men inget händer. Dagen känns "svår" och inte ens gäddorna ville ha våra drag. Vi driver ut ur ett stort "badkar" med varmvatten och efter sundet frågar pappa om jag inte ska pröva några kast mot stranden. "Jo visst" tänker jag "kostar ju inget" draget far och så hugger det i första kastet. Fighten blir ovanligt hård och fisken kröker spöt ända ner till handtaget flera gånger när den dyker ynder båten. Detta är helt klart en av de mest fightingsugna öringar jag fått.
Pappa håvar en 2.8 kilos i bra form. "Bosse-draget" från guideserien levererar åter. Ett riktigt kanonbete.

PS. Vi rökte bort den värsta plåtsmaken med al-trä så den gick att äta. Mums!

Bråviksöringen är sjuk!

Men det blev lite fiske i söndags. En fin dag med utmärkta förhållanden, framför allt på eftermiddagen då det började blåsa kraftigt från syd. Varmt var det också men ack ack! Ingen på land. Några obligatoriska nyp i flugan av obestämbar art hade jag såklart. Lufttrycket tror jag var lite högt. Börjar misstänka att det där lufttrycket är viktigare och viktigare för varje tur..

Nu är jag sjuk, blev väl för mycket blåst rakt igenom kroppen på söndagen. Dum som man var tog jag ju av mig en del kläder i den värsta "värmeböljan".. men det ska bli comeback till helgen hoppas jag och det kan mycket väl bli nere i Gryt igen.

Stationära havsöringar?
Jag har smått börjat klura på en öringteori till. Stationära havsöringar! En sak jag märkt de sista åren är att om det är bra fiske på en plats under våren så har det en tendens att hålla i sig på just den platsen våren ut. Fiskarna tenderar också vara i samma storlek vilket får mig att undra om inte ett större stim med öring "mutar in" sig på ett område och stannar där i veckor och kanske månader. De stannar sedan där till vattentemperaturen stiger och de lämnar platsen för att börja äta i språngskiktet. Nästa vår kanske de befinner sig långt bort och vem vet, kanske vandrat åt helt olika håll för att leka. Men någon stans möts nya fiskar upp och formar nya stim som vandrar runt längs kusten för att "muta in" ett födorikt område och stanna där.

Det är inget nytt i att en plats som givit öring tidigare ofta levererar igen, men att det skulle skilja natt och dag mellan olika våräsonger får mig att undra.. Jag börjar tro att det kan vara så här för att en plats som var bra förra våren, och förrförra inte alls är sig lik idag. Men nya "fyndplatser" i år tyder på att fisken återkommer till samma plats och är i samma viktstorlek. Om jag inte har helt fel tror jag även en del landlevande som lever i flock har liknande beteenden.
Det vore intressant att göra en mer omfattande vetenskaplig studie där man fångar in öring på en plats för att sedan försöka pejla den med radiosändare återkommande gånger på platsen.