Resans höjdare



Art: Havsöring
Plats: Eibyelva
Vikt: uppskattad till 3 ++ vid älven men med längden och konditionen borde fisken vägt närmare 4 kilo.
Längd 72 cm
Fluga: Liten klassisk våtfluga på dubbelkrok

Efter ett misslyckat nattfiske i en underbar pool vid lägret så åkte vi in till Alta för att handla nya flugor. De gamla satt lite överallt runt älven efter natten. Flugor i Alta är inte billigt ska ni tro, så tur var att killen i butiken började rota i de billigare sortimenten när vi frågade efter gångbara flugor i Eibyelva. Det han tog fram var en liten, klassisk våtfluga bunden på dubbelkrok med nån andvinge och guldfasan som stjärt. Lite mossigt och gammalmodigt tänkte jag men tog flugan och litade till den lokala älvkännedomen. Flugan kostade dessutom bara 15 norska så jag tog ett gäng.

Tredje kastet sög det i tungt i poolen. Mitt i dagsljuset, på bara nån dryg halvmeters djup. Helt otroligt tänkte jag för mig själv. Fisken bjöd på en fin kamp och jag tailade den inne vid älvstranden.

Jag åkte ju inte till Finnmark för att fiska vandringsfisk men ett sorgligt fiske på viddan fick mig och guiden Niklas att komma upp med en reservplan, och den gick hem.
Jag kommer att återvända till nordnorge men då blir det efter lax och havsöring fortsättningsvis, och kanske lite kustfiske.

Kommentarer
Postat av: Johan

Välkommen hem!

Mossigt och gammalmodigt, anrikt och värdigt säger jag.



Rapport på mailen om resan omgående tack!



//Johan

2008-09-01 @ 21:40:07
Postat av: Herr D

Grattis till en fin och vacker hane, ser mycket trevligt ut.

2008-09-01 @ 21:55:49
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0