Fint fiske i Nävekvarn

Idag blev det höstens första flytringfiske. Det skulle fiskas båge i Nävsjön med torrflugor. Jag fiskar nästan inte längre med några "tivoliflugor" efter båge utan det e imitationer som gäller. Riktigt flugfiske. Inför dagen hade jag bundit upp nåt tiotal nya fjädermyggor med CdC på storlek 16 och det va med dessa jag hade tänkt fånga fisk. 


(Självporträtt med mobilkameran, som stod för alla bilderna idag)

Vid sjön var det redan mycket folk när jag kom strax efter åtta. Tur är att sjön e stor och med en flytring försvinner man snabbt bort från de andra. Solen strålade fint och höstfärgerna börjar komma till. Det låg en hygglig västvind över sjön som drog upp vågor vilket gjorde att span efter vak försvårades. Ändå hade jag ett hugg nästan direkt på min rigg med två fjädermyggkläckare. Fisket blev sedan i vanlig ordning trögt, för mig. Alla andra fick fisk i sina båtar. 

   

Jag testade att köra i vindkanterna vid land med geting men det stod inga fiskar där heller. Det var först när jag paddlade in i en vik och började fiska som hela började kan man säga. Efter ett tag hittade jag en vakande fisk att presentera mina nya kläckare för och fisken, som var ganska stor, snodde en av flugorna i riggen med sig direkt i hugget.
En gubbe i en båt som kasta drag såg allt och började prata lite med mig.

Senare på eftermiddagen återvände jag och gubben satt kvar i sin eka och kastade. Han sa att det vakade hela tiden inne i viken hos honom. Längre ut där jag befann mig var det hel dött. Gubben hade rätt faktiskt och han sa att de inte tog på drag. De åt ju fjädermygg. Det var bara att paddla ner och kasta medans gubben intresserat såg på. Tio sekunder, inte mer tog det innan ett vak sög ner kläckaren i första kastet. Inget hände, linan rör sig inte, flugan e borta och vakets ringar börjar bli breda. Jag lyfter spöt efter några sekunder och känner efter. Jag blir förvånad över att känna fast fisk i andra änden. Dagens första regnbåge och det skulle bli fler.. Ut med flugan igen gubben vill se fler fiskar. Det hugger lika snabbt igen. Den känns inte alls stor till en början men sen kommer en rusning som chockar mig och tafsen går. På med ny fluga. Det vakar hela tiden och jag fattar att det är en ordentlig kläckning av fjädermygg på gång och många fiskar som är med i kalaset. Ny fisk tar och denna är det fart i men den är inte så stor, fast rolig att drilla.
Nästa fisk hugger och den är ordentligt stor igen. Säkert över två, kanske uppåt tre. Den sliter tafsen några minuter in i drillen också.
Kläckningen avtar och vaken blir glesare. Jag har några som går upp och vakar på kläckaren men som inte finns kvar när jag reser spöt. Får en till sen som jag släpper och fiskaer på et tag till. Tillslut tar jag den sista fisken också och det är gammal fisk med halvläkt gäddbett över sidan. Fisken var nog rätt stor gäddan satte tänderna i den. Runt två kilo, nu har den tappat en del i vikt men fiskens stora skalle avslöjat att den varit större. Undrar hur stor gäddan var..



Det kan säkert bli fler turer i höst med ringen till Nävsjön för lite fjädermyggfiske. Det är riktigt kul.

Tyvärr gick ena simfenan av när jag paddlade. Måste handla nya innan..  


Kommentarer
Postat av: Danne

Kul Läsning Calle! Gubben som du skriver om kan mycket väl vara min arbetskamrat som alltid är nere vid Nävsjön :) Kör med grövre tafs nästa gång ;-)

2008-10-03 @ 01:20:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0