litet besök i lekån

Jag åkte för att se om det var nåon lek på gång i ån. Dessvärre hade fisken inte riktigt börjat leka ännu även om de fanns i ån. Kanske lekte de på nätterna men i dagsljuset skyggade dom fortfarande. Längre fram på Hösten leker fisken helt obestört mitt i dagsljuset och de dominanta hanarnar står och vaktar sitt revir.

Jag såg ändå lite fisk i ån.
Först en död eller nästan död gädda som kom flytande nedströms. Det såg lite skumt ut.


Sen tittade jag lite på årets biotopvård och den såg riktigt bra ut.


Smolten trivdes bra på dessa sträckor. Tror jag såg ett tiotal från bron stå bland stenarna. Dom var ca 10-20 cm stora!



Här är ett av smolten som stod på lekgruset. Fisken är ungefär 15 cm lång.

Det dröjer nog i alla fall någon vecka till innan fisken börjar leka på allvar.

Kommentarer
Postat av: Danne

Är det länstyrelsen som har gjort biotopvård i denna å?

2008-10-08 @ 05:28:41
Postat av: Bråviksöringen

Jag det stämmer.

2008-10-08 @ 08:22:34
Postat av: Danne

Ja det vore kul o länstyrelsen i södermanland kunde satsa lite pengar på Nyköpingsån igen, fan vi måste få igång fisket där igen! Me ndet känns som dom ansvariga inte bryr sig..

2008-10-09 @ 02:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0