helgen

Denna helg i mars som nu förtiden är varm å trivsam månad skulle det fiskas ordentligt i. Det började på fredagen kan man säga. Jag köpte lite trekrokar och började tillverka mina HÖ-krokar för spinnfiske. Man behöver epoxylim, färgpulver och lite jox där bak. Lättast att använda flugbindningsgrejor till det. 

image86 
Så ser dom ut.

Lördagen skulle det öringfiskas, stora båten ännu ej i sjön, men nästa helg ligger den i. Det var fint väder på lördagen och den skulle det spinnas öring på med min kursare å uppsatsmedarbetare Morgan. Det va flera båtar ute. Vi fick inget men Morgan är vi ganska säkra på hade ett öringhugg. Synd synd. Dagen avslutades med lite gädda för att Morgan skulle få nån fisk och han fick också en standardgädda på 1.5 kilo.  

image87

image88

Söndagen regna det på men när det sluta efter lunch åkte jag å farsan å skulle spinna lite gädda i en vik där det också kan gå lite öring. Det va totalt dött först. Sedan efter lite letande så fick jag en "standard" som släpptes och tappa en fisk till kort efter.. den satt på några sekunder och kändes ungefär som en "standard" förutom att den tappades.. "standardgäddan" är mjuk i munnen och fastnar i princip på rostiga abu-krokar från 93, vilket gör det lite till mysterium hur den lyckades skaka sig loss från fina nyslipade HÖ-krokar.. var det en liten öring kanske? *blink blink* här försöker man i alla fall hålla igång tron på att avsaknaden av fettfenefiskar på "bråviksöringen" ändå är ett oturens verk..

Måndagen tog jag kompdag på, vi hade ju en "arbetsdag" jag å Morgan (vi arbetar tillsammans nu in i det sista med studierna) hela lördagen! Jojjomen uppsatsarbete har sina fördelar, man kan flexa ganska hårt.
Stannde till i St. Anna på vägen hem för lite HÖ-fiske på Kalvholmen. Känt landställe för HÖ. Blåste rakt i ansiktet, kallt å regn.. det va långt smidda planer på en vidare hemfärd efter en kvart.. men jag tog av nån anledning och fiskade i en lävik. Då högg en liten gädda på men zonker. Gäddan som va klart under standard, ca 30 cm fick mig att slå om till gäddfiske. Flugan "Husets special" som gick bäst sist åkte på. Gäddan fanns överallt i småbåtshamnen. Jag gick på bryggorna och kasta mellan Y-bommarna. Det va riktigt roande att se flugan i det klara vattnet och gäddorna som följde å högg i vingen istället för kroken. Massor av fisk och massor av kontakter! Fick upp och återsatte fyra gäddor totalt. Det kanske bara är var fjärde ordentligt hugg som ändå fastnar. Ingen nådde över standard. En större fisk gick å vakade i viken, första gången såg jag bara ringarna av vaket och tänkte direkt att det nog var en öring inne i gäddviken, för detta var en sådan vik där det inte skulle vara förvånande. Men jag hade just då ett bra flyt i gäddfisket och orkade inte byta fluga. Sedan såg jag den vaka på nästan samma plats några timmar senare och detta va inom kastavstånd! Nu hade jag dessutom en spygrön gäddzoner på tafsen och fick ut ett kast bara sekunder efter vaket mitt i prick men jag fick inget.. 
image89

 image90
Gäddviken och bryggorna på Kalvholmen

Nu väntar en ny vecka med fiske. Det kommer riktigt kändisbesök till Bråviken i veckan som det blir fiske med och sen är det mässa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0