Iden, skärgårdens harr?

Idag prövade jag för första gången, (nåja, försökt på egen hand har man ju innan) idfisket.  Det blev en succé. Sällan har jag fått så många kilo fisk på fluga så enkelt. Idarna går grund, är ganska huggvilliga och fightas helt ok. De är dessutom lite småtunga vilket gör fighterna roligare. Vid klarare väder är det absolut läge för "sightfishing" efter vakande id. För iden är vakvillig som få det ser nästan precis ut som riktiga öringvak.
 
Sasse med en flugfångad id

Iden tar gärna småstreamers med lätta pulserande material och guldskalle. Flugan fiskas hem ganska fort men iden kan passa på att hugga när den sjunker fritt också. Huggen är lite speciella. Fisken tycks suga in flugan i munnen och inte bita på samma sätt som rovfisk gör. Därför måste man vara med på mothugg vid minsta lilla motstånd i hemtagningen.

Drill

Idarna vi fick låg på mellan ca 400gram och dryga kilot. Större id fanns säkerligen också. En id på över kilot ger en bra kamp på ett lättare flugspö.


Närbild av iden.



Fin id på väg in i håven.
Det bler nog mer idfiske framöver. Sen finns det en del spännade bifångster som kan göras. Vi fick till exempel en del fina abborrar men även större brax och kanske till och med öring med mycket tur kan bita på. Fiskar man i skärgåren med färgglada småstreamers kan vad som helst bita på. 
Det vore intressant att undersöka idens villighet att ta en torrfluga. Något verkar dom vaka på i alla fall.  
  


Kommentarer
Postat av: jocke

Det lät kul det där, var i bråviken kör du/ni?

2008-08-20 @ 20:05:20
URL: http://[email protected]
Postat av: Bråviksöringen

Hej Jocke! jag vill helst inte säga var eftersom det inte är "mitt" ställe. Men id finns nog runt hela Bråviken. En riktigt bra plats innehåller, sandbotten och rätt stora grundområden med lite vass och bottenväxter. Gärna bryggor, småbåtshamnar o dylikt. Även badplatser och badbryggor av den lite större typen kan va heta. Får gärna växa vass i kanterna. Borde inte vara så svårt att hitta några såna ställen. Lycka till!

2008-08-21 @ 12:49:22
Postat av: jocke

Förstår att du inte vill nämna nåt hot spot och det är lugnt. Brukar själv fiska havsöring i bråviken, var utgår ni ifrån? Kika gärna in på våran sida Nypanfishingteam.blogg.se

Skitfiske =)

2008-08-21 @ 21:38:00
URL: http://[email protected]
Postat av: Bråviksöringen

Jag brukar utgå från Norrköping och har platser jag regelbundet besöker mellan krokek och yttre delarna av uttervik. Jag har er blogg som länk på min! Brukar läsa!

2008-08-21 @ 23:17:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0