Det rullar på

Det blev fiske i helgen, Gryt som vanligt. Vädret var strålande och solen gav verkligen tryck dessa två dagar. Tyvärr måste jag säga att för fiskets del gjorde det inte större nytta. Lite högt lufttryck gör fisket svårare efter öring. Mellan 980 och 1000 milibar verkar vara bäst. Denna helg har det vara runt 1010-1015. 

 Lördagen åkte jag ut till havs med riggat flugspö och spinnspö. Märkte snabbt att det inte går så bra att drifta med fluga eftersom man får en redig båge på linan. Alltså fluga bara för ankar. Jag åkte till ett beprövat ställe från förra säsongen för att se om det fanns fisk där i år med. Jojjomen.

Denna fina blanking tog en Ludde inne vid en bergskant. Med mobilkamera och självutlösare.
image118

Fisket i havsbandet är finast. Med nr 10 klar så var vårens mål avklarat.

Söndagen skulle det tas lite större fisk. Flugspöt med och riggat fortfarande.
Ännu mer högtryck och vind från nord som senare skulle vrida var utlovat.
De stora hade jag en skänsla av skulle gå mer inne i skärgården så det var där jag satsade på.
Innan vinden vred hände inte mycket. FIskade av båda nya och gamla ställen. Precis innan vinden vred åkte jag till ett av mina nya specialställen för i år. Där väntade jag till vinden kom och jag låg ankrad och klar. Planen var att fisken skulle komma med vinden och det gjorde den faktiskt! Platsen blev idealisk, vinden tryckte på fint in, vattnet var grumligt och blev snabbt nån grad varmare (7-8 grader!)
Fisken som högg var också stor! Tyvärr gick den loss i första luftsprånget som var helt otroligt. Den fisken var klart större än alla andra jag fått upp iår och vägde säkert 4 - 5 kilo. Då infinner sig frossan, man skakar och bara tar kast på kast och är så där jävla spänd redo för nästa hugg! I kastet efter förljer en stor fisk draget in till båten. Jag ser den kommer ganska sent i det grumliga vattnet och gör ett stopp framför nosen. Fisken stannar och sen vänder den. Snabbt fram med flugspöt och testa men icke. Dom såg jag aldrig mer igen. Frossan övergår till bitterhet.. det gör ont att tappa stora, man skulle byta alla mindre fiskar man fått mot den. Nu skenar vattentempen rätt fort upp, skulle gissa att vi inom några veckor bör ha 10 grader lite här och var i vikarna.  

image119

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0