Bråviksöringen är sjuk!

Men det blev lite fiske i söndags. En fin dag med utmärkta förhållanden, framför allt på eftermiddagen då det började blåsa kraftigt från syd. Varmt var det också men ack ack! Ingen på land. Några obligatoriska nyp i flugan av obestämbar art hade jag såklart. Lufttrycket tror jag var lite högt. Börjar misstänka att det där lufttrycket är viktigare och viktigare för varje tur..

Nu är jag sjuk, blev väl för mycket blåst rakt igenom kroppen på söndagen. Dum som man var tog jag ju av mig en del kläder i den värsta "värmeböljan".. men det ska bli comeback till helgen hoppas jag och det kan mycket väl bli nere i Gryt igen. 

Stationära havsöringar?
Jag har smått börjat klura på en öringteori till. Stationära havsöringar! En sak jag märkt de sista åren är att om det är bra fiske på en plats under våren så har det en tendens att hålla i sig på just den platsen våren ut. Fiskarna tenderar också vara i samma storlek vilket får mig att undra om inte ett större stim med öring "mutar in" sig på ett område och stannar där i veckor och kanske månader. De stannar sedan där till vattentemperaturen stiger och de lämnar platsen för att börja äta i språngskiktet. Nästa vår kanske de befinner sig långt bort och vem vet, kanske vandrat åt helt olika håll för att leka. Men någon stans möts nya fiskar upp och formar nya stim som vandrar runt längs kusten för att "muta in" ett födorikt område och stanna där.

Det är inget nytt i att en plats som givit öring tidigare ofta levererar igen, men att det skulle skilja natt och dag mellan olika våräsonger får mig att undra.. Jag börjar tro att det kan vara så här för att en plats som var bra förra våren, och förrförra inte alls är sig lik idag. Men nya "fyndplatser" i år tyder på att fisken återkommer till samma plats och är i samma viktstorlek. Om jag inte har helt fel tror jag även en del landlevande som lever i flock har liknande beteenden.
Det vore intressant att göra en mer omfattande vetenskaplig studie där man fångar in öring på en plats för att sedan försöka pejla den med radiosändare återkommande gånger på platsen. 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0