Lekspaning

Jag hade en timme över på söndagen för att åka och kolla lite öringlek. Nu var det fart på dom!

Tyvärr blev det en kort tur och jag kunde bara besöka några få av mina ställen men jag såg inte så mycket fisk. På en plats var der full fart med flera lekpar och fisk i storlekar mellan två och fyra kilo. På de andra gamla klassiska platserna såg jag inte en fena. Jag hann aldrig undersöka saken djupare eller ta några vandringar längs ån, inga kläder eller skor för ändamålet heller.

Jag har varit i ån och spanat ganska flitigt flera höstar i rad nu och tidigare år har jag sett väldigt mycket fisk, periodvis. 
Lite mer vatten skulle inte skada men nu leker dom nog på orentligt de kommande veckorna. 
Månadsskiftet oktober/november brukar vara en bra riktlinje om man vill spana på lekfisk. Någon höst för några sedan var det väldigt varmt länge och lågvatten så de första lekparen dök upp i mitten på november och försökte leka i lågvatten ändå. Sedan kom regnet och ån fick högvatten i december vilket gjorde att nya stigningar kom och fisken lekte för fullt i december. 



Suddbild men det är två öringar i alla fall.
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

2008-10-29 @ 17:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0