Gäddpremiär, or "how I learned what chef Brody felt like in movie Jaws"

Nu har jag officiellt prövat riktigt gäddflugfiske! Det är fortfarande lite tidigt än även för gäddan kanske. 
Men jag prövade de flugorna ja har på bild här nere. Först testade jag en timme på lördagkvällen. Det blev mest fiske med  en gröna zonkern. Jag kanske ska passa på att nämna att jag valde en vassig vik på måfå där jag aldrig tidigare satt min fot. Zonkern, den går i ytan och fräser fram, dyker lite i dragningarna och lämnar bubbelspår. Efter en stunds fiskande så utan några napp eller tecken på att det finns fisk i vattnet så kommer en gädda flygande upp ur det grumliga vattnet och försöker ta flugan. Hela fisken är över ytan. Jag står utvadad med vatten till midjan fisken kanske tar flugan 10 meter ut från mig. Jag blir helt paff, faktiskt skrämd och tar några snabba kliv tillbaka mot stranden. Det var jag inte redo på att det skulle hända. Fiskade vidare ett tag men sen blev det mörkt.
image81
"We gonna need a bigger boat"
 

Söndagen fick bli test på riktigt. Ny plats jag visste från början skulle va het och fiske från båt. Grunt var det, kanske max 2 meter djupt. Började med den gröna zonkern igen men den gav inget de första timmarna och va krånglig att kasta med. Så jag bytte till den den stora gröna som heter "husets special". På inrådan klippde jag från början av det undre hacklet. Trodde att den skulle va jätte jobbig att kasta med men tvärt om! Den var lätt å fin att slänga med! Fisk gav den också. Tyvärr så hade jag några hugg jag kunde se tydligt i den långa vingen. Detta var attacker jag såg och kände, mycket häftigt asså! Tillslut så högg en gädda så den fastnade och kunde landas! Min första fluggädda!  
Det blir mer gädda i fortsättningen. Ska vänta lite tills det blir något varmare och välja en dag med mer sol och vind från annat håll än nord. Sen ska det fiskas gädda med tort!

Ska ni köpa gäddflugor från flugor.se så kan jag rekomendera "Husets special" i grönt. Klipp hacklet också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0