5 kilo påsköring !

Jag fiskade första turen på påskdagen i Gryts skärgård från land, nordvind men klart väder och någon minusgrad. Spinnspöt följde med iställt för flugspöt som fick stanna hemma i värmen.

Blev fiska i 20 minuter innan påskens första gick pä. Den fastna inte så bra tyvärt och gick loss men kort senare högg en till och den fick jag upp, 2.5 kilo kanonfisk. Ingen kamera med så klart men nu började jag undra om fiskelyckan kunde ha något med jackbytet att göra. Jag bytte fiskejacka söndagen då fisket lossna, till en vit, snygg jacka. Den för visst mer tur med sig än den gamla. 
Det fick räcka med 30 minuters fiske denna dag, fisken låg ju redan på land ändå. 

Måndagen, idag, åkte jag till samma ställe med pappa.  Det snöade hela natten och dagen men blåste väldigt lite. Ganska stort väderomslag med andra ord. Vi nötte på ett tag på samma ställe som igår utan att känna något. Idag hade det gått att kasta fluga istället men spinngrejorna åkte med iaf.
Efter ett tag så såg jag nåt i ytan där plasket från mitt drag slog ner, kort senare kände jag stöt i linan också.. Ujuj tänkte jag dags att ta en till. Fortsatte fiska med en Ludde men inget hände, bytte snabbt drag till "Bosse" som jag fick på igår och så satt öring nr 2 där.
Bra fight och även den 2.5 kilo. 
image109
Snööring! Notera att turjackan som har 3/3 möjliga på öringarna även var på denna tur!

image110

Märla från öringens mage! Det orangefärgade är från fiskens maginnehåll tydligen och i vattnet är de gråbruna. 
Båda öringarna hade såna här märlor men nr2 hade även ett antal småfiskar  i sig också.


Kommentarer
Postat av: Herr D

Grattis till två fina fiskar! själv gick jag bet i påsk.

2008-03-24 @ 21:34:02
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: yoyo

samma färg på märlan där..som imitationen nedan i bloggen.. coolt!

2008-03-25 @ 09:03:59
Postat av: Johan

Vad för småfiskar?

Spigg, tånglake?

//Johan

2008-03-25 @ 10:51:19
Postat av: Calle

Det va lite olika sorter tror jag, en del va lite upplösta och gick inte att identifiera men en var spigg ändå med piggar. Nåt kan ha varit en liten tånglake. Fisken på bilden hade kanske 20 märlor i sig!!

2008-03-25 @ 11:01:56
Postat av: Jimpa

Märlan blir röd av magsyran, samma sak som när man kokar kräftorna -> de blir röda.
Det är färgen från märlorna som färgar öringköttet rött.
En riktigt stor öring (+ 5 kg) är betydligt blekare i köttet än de mindre, eftersom de äter mkt mer strömming.

2008-03-27 @ 15:18:27
Postat av: Jimpa

Förresten: Grattis till fångsten !!

2008-03-27 @ 15:20:04
Postat av: salmonfisher42

Hej kul o se att det finns dom som fortfarande fiskar öring i Broviken
fiska mycket själv där tidigare
bor nu i Brazil men %är po väg hem
do for man börja igen
ha de gott

2008-04-25 @ 21:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0